Wat mag wel en wat niet om een goed logo te maken?
Een goed logo is een belangrijk onderdeel van de branding van elk bedrijf. Het moet een onderscheidend en herkenbaar symbool zijn dat de essentie van uw merk of producten weergeeft. Het ontwerpen is daarentegen niet makkelijk. Wat mag wel en wat mag niet? Ergo: we geven u hieronder de do’s en dont’s voor het maken van een goed logo.
Wat is een goed logo?
Waar moet u op letten bij een logo laten maken? Een goed logo is eenvoudig en gemakkelijk te herkennen. Vermijd het gebruik van te veel details of ingewikkelde ontwerpen. Een eenvoudig logo is gemakkelijker te onthouden en zal beter opvallen.
Do’s voor het maken van een goed logo
U kunt een logo laten maken, maar u kunt ook kiezen voor een logo zelf maken. Let er dan wel op dat een logo uniek moet zijn en zich onderscheiden van andere logo’s van merken en bedrijven. Het moet uw bedrijf of producten vertegenwoordigen en uw doelgroep aanspreken.
Kies de juiste kleuren
Kleuren zijn belangrijk bij het maken van een logo. Het gebruik van de juiste kleuren maakt een logo aantrekkelijk en vertegenwoordigt het merk beter. Kies kleuren die passen bij uw merkidentiteit en die een emotionele reactie bij uw doelgroep oproepen.
Tijdloos maken
Maak het logo tijdloos. Een goed logo mag niet snel verouderen. Het moet een investering zijn die jarenlang meegaat en die uw merkidentiteit ondersteunt.
Logo testen
Voordat u uw logo lanceert, test het bij eerst bij uw doelgroep. Vraag feedback en gebruik deze om eventuele aanpassingen aan te brengen voordat u het logo officieel lanceert.
Dont’s bij het maken van een logo
Maak het logo niet te complex. Dat kan kan overweldigend zijn voor uw doelgroep en de boodschap van uw merk vertroebelen. Vermijd daarom ingewikkelde ontwerpen en houd het eenvoudig. Wat u ook niet moet doen is:
Kopiëren van andere merken
Het is belangrijk om een uniek logo te hebben dat zich onderscheidt van andere merken. Kopieer daarom geen andere merken, maar creëer een logo dat past bij uw merkidentiteit.
Gebruik van te veel kleuren
Te veel kleuren gebruiken, kan afleiden van de boodschap. Kies daarom kleuren die passen bij uw merkidentiteit en die een emotionele reactie bij uw doelgroep zullen oproepen.
Gebruik van te veel lettertypen
Te veel lettertypen kunnen het logo rommelig maken en de boodschap vertroebelen. Gebruik daarom niet meer dan twee soorten lettertypen en zorg ervoor dat ze goed bij elkaar passen.
Gebruik van hippe trends
Trends zijn vluchtig, ze kunnen snel ‘uit’ zijn. Vermijd daarom het gebruik van zogenaamde trendy ontwerpen en kies voor een tijdloos logo dat uw merkidentiteit ondersteunt.
Meer marketing blogs?
Nu u alle do’s en dont’s van het maken van een logo gezien hebt, kunt u het zelf gaan proberen. Nog beter is het inschakelen van een professioneel ontwerpbureau. Die maken dat probleemloos een logo voor u. Wilt u meer blogs lezen over marketing doet u hier!
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te bieden door uw voorkeuren en herhaalde bezoeken te onthouden. Door op “Alles accepteren” te klikken, gaat u akkoord met het gebruik van ALLE cookies. U kunt echter naar "Cookie-instellingen" gaan om gecontroleerde toestemming te geven.
Deze website maakt gebruik van cookies om uw ervaring te verbeteren terwijl u door de website navigeert. Van deze cookies worden de cookies die als noodzakelijk zijn gecategoriseerd in uw browser opgeslagen, omdat ze essentieel zijn voor de werking van basisfunctionaliteiten van de website. We gebruiken ook cookies van derden die ons helpen analyseren en begrijpen hoe u deze website gebruikt. Deze cookies worden alleen met uw toestemming in uw browser opgeslagen. U heeft ook de mogelijkheid om u af te melden voor deze cookies. Maar het uitschakelen van sommige van deze cookies kan een effect hebben op uw browse-ervaring.
Noodzakelijke cookies zijn absoluut noodzakelijk om de website goed te laten functioneren. Deze categorie bevat alleen cookies die zorgen voor basisfunctionaliteiten en beveiligingsfuncties van de website. Deze cookies slaan geen persoonlijke informatie op.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.